Hasło reklamowe – wyróżnik marki
Nazewnictwo to nie tylko nazwy dla firm, produktów i usług, ale również slogan firmowy – czyli krótki komunikat językowy, którego treść wynika z misji, kultury i strategii firmy oraz hasło reklamowe – podkreślający cechy produktów, zwracające na nie uwagę potencjalnych klientów perswazyjny zwrot.
Jak kreować hasło reklamowe?
Hasło reklamowe stosuje się po to, by zwrócić uwagę potencjalnego nabywcy na reklamę i oferowany przez nią produkt, a w konsekwencji zachęcić do jego zakupu. Dobre hasło reklamowe jest dopasowane do potrzeb grup docelowych, uwzględniają specyfikę konkurencji i plany dotyczące przyszłości marek. Projektuje się je tak, aby odwoływały się do emocji, zwracały uwagę i ułatwiały zapamiętanie przez stosowanie rymów, wieloznaczności, dowcipów i stopniowego odkrywania właściwych haseł.
Czym różni się hasło reklamowe od sloganu firmowego?
Slogany firmowe są to krótkie przekazy – motto, dewizy, ogólne obietnice, przekazujące filozofię przedsiębiorstw. Są elementami identyfikacji werbalnej, wpływającymi na budowę wizerunku firmy. Odzwierciedlają indywidualność marek, wyrażają misje i wizje firm, pasują do ich strategii. Slogany firmowe cechuje niezmienność w długim okresie czasu. Odpowiednio dobrane, poparte rzeczywistymi działaniami firm, mogą stanowić skuteczne narzędzia budowania przewagi konkurencyjnej.
Hasło reklamowe, to odrębny komunikat przekazujący informację o unikalnych i wyróżniających wartościach marki. Hasło reklamowe to zwięzłe zdanie, znajdujące się obok znaku towarowego, które niesie przesłanie marki i jest zorientowane na silnie oddziaływanie na grupę docelową.
Jakie znaczenie ma hasło reklamowe
Istnieją inne określenia hasła reklamowego: end lines, endlines or straplines (w Wielkiej Brytanii), tags, tag lines or taglines (w Stanach Zjednoczonych), claims (w Niemczech), baselines (w Belgii), signatures (we Francji) i pay-offs or payoffs (we Włoszech i Holandii).
Hasło reklamowe powinno być perswazyjnym komunikatem wzmacniające ideę marki. Hasło reklamowe z założenia powinno być łatwym do zapamiętania przez odbiorców komunikatem. Dzięki charakterystycznej budowie hasła reklamowego konsumenci mogą je sobie łatwo przyswoić i szybko zapamiętać. Jako przekaz podkreślający walory produktu, hasło reklamowe wymaga ciągłego powtarzania w mediach tak, aby mogło głęboko wniknać świadomość klientów. Jego celowe umieszczenie w połączeniu z logo marki powoduje, że nazwa produktu i jego wyróżniki zapisują się trwalej w umysłach klientów.
Hasło reklamowe jest najłatwiejszą i najbardziej efektywną formułą komunikowania nowego lub zrewitalizowanego wizerunku marki. Wykorzystanie hasła do repozycjonowania marki jest powszechne. Hasło reklamowe może rozszerzać znaczenie, dodawać energii i witalności marce. Niezależnie czy jest konkretne czy abstrakcyjne, poważne czy śmieszne, hasło reklamowe powszechnie używa się do:
- Wyrażenia idei, znaczenia misji i wizji marki
- Przekazania najistotniejszych wartości i wyróżników marki
- Wyeksponowania głównego atrybut przewagi konkurencyjnej
- Wskazania motywu zakupowego
- Ukierunkowaniu komunikatów do docelowej grupy
Jeśli spojrzymy na najlepsze hasła reklamowe, to zauważymy, że budowa i forma ich jest bardzo różnorodna. W większości hasło reklamowe jest krótkie, zrozumiałe, proste w wymowie i mieszczące się w ramach konwencjonalnej estetyki. Jednak nie wszystkie.
Cechy dobrego sloganu reklamowego:
– hasło reklamowe powinno konkretnie odnosić się do marki,
– hasło reklamowe powinno prezentować główną korzyść produktu lub usługi,
– hasło reklamowe ma za zadanie wyróżniać markę na tle konkurencji,
– hasło reklamowe powinno lansować jej pozytywne wartości,
– hasło reklamowe ma prezentować unikalny charakter marki,
– hasło reklamowe musi być oryginalne,
– hasło reklamowe powinno cechować się wiarygodnością.
Forma jaka przybiera hasło reklamowe, nie może być zwykłym banałem czy oklepanym frazesem. Nie powinna powodować negatywnych reakcji i sarkastycznej krytyki. Hasło reklamowe musi za wszelką cenę unikać pretensjonalności. Mimo skrótowej formy, powinno zawierać jasne przesłanie i informować o czymś konkretnym. Hasło nie powinno sprawiać odbiorcy trudności w przyswojeniu i powtórzeniu. Te wszystkie właściwości wpływają na łatwość jego zapamiętani i perswazyjność.
Idea wizerunkowa – kreowanie hasła reklamowego
Zapamiętywalność sloganu reklamowego zależy w dużej mierze od spuścizny marki i czasu jaki marka na rynku istnieje. Jeśli jest to jednak nowo wykreowane hasło reklamowe, to trzeba w pierwszej fazie stosowania położyć nacisk na jego popularyzacje. Zapis hasła reklamowe powinien przede wszystkim zawierać jedną prostą i czytelną ideę. Im silniejsza jest fraza zawierająca główną myśl, tym hasło jest bardziej skuteczne. Hasło reklamowe można oceniać. Skuteczność hasła można wzmocnić różnymi formami językowymi. Są nimi na przykład zwroty i wyrażenia prowokujące, nawiązujące do znanych skojarzeń, zaprzeczające stosowanym konwencjom.
Mamy do czynienia z dwoma formami sloganów: slogan firmowy i hasło reklamowe. Pierwszy wspiera markę korporacyjną i jest odwzorowaniem wizji firmy. Hasło reklamowe używane jest w powiązaniu z markami ofert, produktów i reklamową komunikacją marketingową.
Cele kreowania hasła reklamowego.
Jako kolejny z nośników marki, hasło reklamowe powinno komunikować to co najistotniejsze w marce: czym jest i co czyni ją wyjątkową. W haśle reklamowym należy ukazać unikalność marki, zilustrować jej atrakcyjność i niepowtarzalność. Hasła reklamowe nie tylko wspierają marki w odróżnieniu na rynku, ale przede wszystkim służą do budowania wyróżnienia. Celem stosowania hasła reklamowego jest pokazanie, że marka jest lepsza, a nie tylko inna od konkurentów. Hasło reklamowe, nie może pozostawić klientów obojętnymi. Dlatego hasło reklamowe co jakiś czas należy rewitalizować. Tak jak marka wymaga rebrandingu i repozycjonowania, hasła reklamowe także należy zmieniać. Odświeżenie pozwala być marce na czasie, nie wypaść z trendu i zwyczajnie się nie znudzić.
Hasło reklamowe można używać aby:
- Odwzorować zmianę pozycjonowania marki
- Przeprowadzić nową kampanię komunikacyjna
- Wprowadzić nową lub rozszerzyć istniejącą ofertę
- Zakomunikować nowe kierunki rozwoju marki
- Lansować nowe elementy naszej przewagi konkurencyjnej
- Dotrzeć do nowych klientów
- Wesprzeć rozszerzenie na nowe rynki
Hasło reklamowe stosuje się aby sprecyzować ideę marki, podkreślić pozycję konkurencyjną, uwydatnić obietnicę, korzyści i benefity marki. Hasło reklamowe zamyka całą komunikację marki w spójną historię. Użycie unikalnego hasła reklamowego to wyekstrahowanie istoty prezentacji marki – zorientowanie jej strategicznie, wyrażenie perswazyjnie, zrealizowanie artystyczne.
Hasło reklamowe – najciekawsze przykłady ze świata:
We try harder / Avis
Think different / Apple
Just do it / Nike
The art of performance / Jaguar
Reach out and touch someone / AT&T
Absolutely, positively overnight / Fedex
The choice of a new generation / Pepsi
We bring good things to life / GE
Leave the driving to us / Greyhound
The happiest place on earth / Disneyland
Citi never sleeps / CitiBank
Open happines / Coca Cola
make.bleive / Sony
Moving forward / TOYOA
Innovation / 3M
We love to see you smile / McDonalds
Generating higher value / IBM
The Power to do more / Dell
Fly the friendly skies / United Airlines
The ultimate driving machine / BMW (USA wyłącznie)
Jak stosować hasło reklamowe?
Hasło reklamowe i slogan firmowy mogą być również stosowane w komunikacji wizualnej jako uzupełnienie symboli firmowych, o indywidualnie zaprojektowanych formach graficznych. Często, slogan firmowy i hasło reklamowe powstają wraz z projektowaniem nowej marki. Każdy rebranding wymaga oceny obecnego hasła i zdecydowania, czy nie potrzeba go odświeżyć. Tylko zestawienie nazwy marki, jej logo lub znaku towarowego i hasła prezentuje komplet symbolicznych elementów marki. Hasła reklamowego nie wolno projektować samodzielnie, w oderwaniu od idee tożsamości marki. Hasło reklamowe jest elementem komunikacji a nie jego jedynym kluczem.
Hasło reklamowe może przybrać różne formy. Zależy to od przyjętej konwencji namingowej:
-
nawiązania frazeologiczne
-
gra skojarzeń znaczeniowych
-
parafrazy
-
skojarzenia brzmieniowe
Oferta ANAGRAM Naming – „hasło reklamowe”
W ramach projektowania ANAGRAM Naming oferuje:
- projektowanie i kreacja – nowe hasło reklamowe
- opracowanie strategii pozycjonowania wizerunkowego nowej marki
- stylizację hasła reklamowego – zmiany i modyfikacje
- tłumaczenie hasła reklamowego – adaptacja na rynek lokalny
- standaryzację hasła reklamowego – czyli opis zasad stosowania hasła reklamowego
- opracowanie instrukcji stosowania – jako hasło reklamowe zestawić z logo firmy
- organizację badań rynkowych – ocenę jaką siłę i skuteczność ma hasło reklamowe
- audyt i ocenę – czy hasło reklamowe spełnia postawione cele
- ocena hasła – jaka jest siła, pozycjonowanie i perswazyjność hasła reklamowego
Hasło reklamowe – dorobek ANAGRAM Naming:
Od lat i na lata – PARADOWSCY (zawory silników)
Przywracamy radość życia – Gaudio (klinika neurorehabilitacji)
Transmisja przyszłości – TP S.A. (usługi mobilne)
Life is Living – KLOSE (meble do salonów)
NaTarcie Prema – PREMA (łożyska)
Meble w drewnie – KLOSE (meble)
Cup of pleasure – CAVA (kawiarnie)
Pracujemy na Twój spokój – Dexterus (usługi)
Życie barwne i komfortowe – ORCHIS Energia (energetyka)
Nazwy nad wyraz trafne – ANAGRAM (naming)
Budujemy marki, które przynoszą zyski – CODES (Branding & Corporate Identity)
Together Reach More – COGNOR (handel wyrobami hutniczymi)
KLOSE Livingi – Wyraź Siebie
KLOSE Sypialnie – Azyl i Nastrój
KLOSE Gabinety – Prestiż w Praktycznej Przestrzeni
KLOSE Jadalnie – Miejsce Wspólnych Spotkań
Techniki Połączeń Kablowych – EVOLTEC (narzędzia elektroinstalacyjne)
Wszedzie gdzie nas potrzebujesz – ORLEN, zapis wizji firmy (paliwa)
Symbole Sukcesu – SYMBOLIKA (projektowanie logo firm)
Świadomość marki jako źródło przewagi konkurencyjnej – IDENTITY.pl
ARTYKUŁY „HASŁO REKLAMOWE”
Konkurs na slogan czy na najlepszy plagiat.
Zarejestruj hasło reklamowe, by ustrzec się nieuczciwej konkurencji.
Hasło reklamowe elementem walki konkurencyjnej.
Slogan firmowy i reklamowy – różnice w budowie i zastosowaniu.
Zakaz dla hasła „Taniej nie kupisz”.
Słownik: nazwy, slogany, naming marki.